hur tar du din gurkmeja?

I lördags var jag med vänner och åt middag på stan. Sofie berättar om en annan vän; Lovisa. Hon har inte sedan hon var 19 kunnat gå ner i split, men nu kan hon det igen, 19 år senare. Utan att ha stretchat en massa. Hon har bara börjat äta gurkmeja. 1 matsked om dan i en veckas tid har fått Lovisas muskler så rörliga att hon nu kan gå ner i split igen.

Helt uppjagad kommer jag hem och berättar för maken om gurkmejans effekt på stela muskler. Som vanligt söker han kunskap på nätet och kollar vad hans kropps/träninings/hälsoguro, Charles Poliquin, säger om gurkmeja.

Gurkmeja är den ört som har mest antioxidanter och mest antiinflamatoriska egenskaper. Man kan dock bli anemisk av överkonsumtion. Det står också att gurkmeja har en positiv effekt på blodfetter. Vad det innebär för en person som äter lchf vet inte jag. Det återstår att ta reda på. Men när jag googlade på gurkmeja och lchf kom jag till lchf-butiken, som säljer det som kosttillskott. Det verkar som om alla redan vet.

Hur har detta kunnat undgå mig? Visste du??

De senaste dagarna har jag tagit min gurkmeja Lovisastyle; dvs 1 msk i 1 dl ljummet vatten. Det är inte för smakens skull, men absolut värt att prova för att bättre ta hand om stela muskler och ta del av alla andra hälsovinster som gurkmeja bevisligen ger.

20140702-111240-40360031.jpg

 

2 thoughts on “hur tar du din gurkmeja?

  1. Jag har gurkmeja i typ allt. Smooties, grytor, såser, pannkakor, soppor, i kokvattnet till ris, pasta, bulgur, cous-cous etc etc. Det smakar knappt något så jag tycker det funkar i det mesta. Dessutom blir det ju så fin gul färg av den! 😊 Vet dock inte om dess goda egenskaper försvinner när den upphettas men hoppas inte det… Ska googla på det 😊

Leave a comment